به منظور آگاهی متقاضيان محترم از «طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)» مواردي چند از وجوه تمايز خدمات این طرح با پزشكي رايج در زير ارائه ميشود:
1- پزشكي كلنگر: شالوده و اساس خدمات طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) مبتني بر پزشكي كلنگر است كه شامل مجموعهاي از سيستمهاي مراقبت از تندرستي، پزشكي و خدمات درماني است كه ارتباطي همگرايانه بين همهي عوامل مؤثر در تندرستي از جمله وضعيت بدني، ذهني، عاطفي و اجتماعي را در جهت حفظ شرايط بهينهي آنها فراهم ميكند. در واقع اين نوع پزشكي با حفظ رويكرد علمي، ضمن بهرهگيري هوشمندانه از امكانات و توانمنديهاي پزشكي رايج، از همهي امكانات و زمينههاي فردي، خانوادگي و اجتماعي و ديگر روشهاي غير دارويي و غير جراحي براي درمان و كنترل بيماريها مدد ميجويد و بيشتر بر جداييناپذير بودن فرد از شرايط اجتماعي، فرهنگي و محيطي تأكيد دارد و به بيماري تنها بهعنوان اختلال عملكرد ساختار يا عضوي كه منفك از چيزهاي ديگر است، نمينگرد.
2- گستردگي خدمات سلامت: عموماً فرد مراجعه كننده به مطبها و مراكز درماني رايج يك فرد بيمار است كه تنها پس از ظهور علائمي نگرانكننده در خود متقاعد ميشود كه به پزشك مراجعه كند و اين در حاليست كه بسياري از اتفاقات بيمار گونه در بدن انسان، مدتها قبل از ظهور علائم كه بيمار را مجبور به مراجعه به پزشك كند، در بدن وي آغاز شده و تنها پزشك با معاينه و بررسي دقيق ميتواند آنها را كشف و پيشگيري كند. در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، هر فرد به ظاهر سالم نيز بدون آنكه از بيماري يا علامت خاصي شاكي باشد، ميتواند از خدمات پزشكي برخوردار گردد تا پي به مسائل و مشكلات بالقوه تندرستي و پزشكي خود ببرد. بنابراين افراد بهظاهر سالمِ جامعه نيز توسط پزشكان موسسه مورد بررسي و ويزيت قرار ميگيرند تا شرايط و زمينههاي بالقوهي هر فرد براي ابتلا به يك بيماري خاص كشف و اقدامات درماني منحصر بهفرد براي وي هر چه زودتر آغاز گردد. بعلاوه پزشك خود را از پيگيري وضع بيمار، حتي پس محو كامل نشانههاي بيماري، معاف نميداند. در حاليكه در پزشكي رايج، مراجعه فرد سالم به مطب عموماً موضوعيت و توجيه ندارد و پزشك پس از درمان بيماري و محو كامل نشانههاي بيماري ماموريت خود را تمام شده ميانگارد.
3- نظام ارجاع و كار تيمي: تداخل حوزههاي فعاليت پزشكي عمومي، متخصص و فوق متخصص در پزشكي رايج و دخالت پزشكان عمومي، متخصص و فوق متخصص در وظايف يكديگر به بحران بازار خدمات پزشكي دامن زده است. غالب مراجعان به پزشكان متخصص و فوق متخصص را در مطبها، بيماراني تشكيل ميدهند كه تنها نياز به ويزيت پزشك عمومي دارند و بيماريشان بدون نياز به بررسيهاي تخصصي يا فوق تخصصي، يا صرف هزينههاي گزاف و اتلاف وقت، بهراحتي درمان ميشود. و از سوي ديگر بسياري از پزشكان عمومي كه بهدليل كمبود بيمار و تأمين هزينههاي مطب، اقدام به ارائهي بعضي از خدمات تخصصي ميكنند، كه بعضا ميتواند براي بيمار خطرساز باشد. در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، پزشك عمومي يا خانواده در خط اول درمان قرار دارد و سپس بر اساس نياز به مشاوره يا ويزيت تخصصي يا فوق تخصصي كه از سوي پزشك عمومي يا خانواده مطرح و سطح بندي ميشود، فرد بيمار ارجاع داده ميشود؛ چرا كه پزشكان عمومي يا خانواده شاغل در موسسه بر پرونده بيمار اشراف دارند و هدايتگر بيمار براي گامهاي بعدي «تشخيصي- درماني» و نيز مناسبترين مرجع تصميمگيري سطح بندي خدمات پزشكي هستند.
4- استاندارد بالاي تندرستي: در پزشكي رايج، تمام فرايندهاي شفاي بيماريها را تنها به چند سلسله از كنش و واكنشهاي فيزيكي، شيميايي و فيزيولوژيكي مرتبط ميداند و علائم بيماري را به سرعت با تكيه بر داروها، جراحي و تكنولوژي اما به هزينهي اختلال در روند نيروي شفابخش طبيعت از بين ميبرند. در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) سعي ميشود علاوه بر استفاده از فرايندهاي تشخيصي و درماني پزشكي رايج، بيمار و بيماري را با استمداد از همه عوامل شناختهشده و اصلاح سبك زندگي با توجه به نيروي شفابخش خود بدن، هر چند در زمان طولانيتر از بين ببرند. و علاوه بر درمان بيماري، تندرستي فرد را در شرايط بهينه قرار دهد. «حصول استانداردهاي بالاي تندرستي يكي از مهمترين اهداف خدمات اين موسسه است».
5- منحصر بفرد بودن بيمار: در پزشكي رايج كمتر به تفاوتهاي فردي بيماران با يكديگر توجه ميشود و يك بيماري در همه افراد تقريباً طرح درماني يكساني دارد. در حاليكه رويكرد مهم در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) اين است كه هر فرد خصوصياتي منحصر بهفرد دارد كه وي را بهمانند تفاوت اثر انگشت، از افراد ديگر متمايز ميكند. بر اين اساس سعي ميشود از برنامهي درماني واحدي براي يك بيماري در افراد گوناگون استفاده نشود، بلكه بايد با در نظر گرفتن كليت فرد و ويژگيهاي مختص وي، برنامهي درماني خاصي در مورد او بهكار رود. پزشكي رايج به درمان بيماري ميپردازد اما در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) به درمان بيمار پرداخته ميشود.
6- نسخههاي دارويي: دارو شالودهي پزشكي رايج را تشكيل ميدهد و ويزيت بدون ارائهي نسخهي دارويي از سوي پزشك، از نظر بيمار نوعي اتلاف وقت و سوءاستفاده از حق ويزيت برداشت ميشود. در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، ارائهي اطلاعات دربارهي بيماري و ديگر روشهاي درمان و بررسي زمينههاي بروز بيماري بهويژه از نظر سبك زندگي، الگوهاي تغذيهاي، ورزش و فعاليت بدني، نقش استرس، سابقهي خانوادگي، زمينههاي اجتماعي، مشكلات اقتصادي، استعمال دخانيات و اعتياد به مواد مخدر، اهميت بيشتري نسبت به نسخههاي دارويي دارد.
7- پيشگيري بهتر از درمان است: پزشكي رايج به اين ذهنيت دامن ميزند كه با دارو يا جراحي ميتوان عوارض چندين سال زندگي با سبكهاي نادرست را كاملاً از بين برد. و به مردم اين موضوع را القا ميكند كه «نگران نباشيد، هر جور ميخواهيد زندگي كنيد، هرچه ميخواهيد بخوريد و بياشاميد، هر طور كه مايليد رفتار كنيد؛ ما سرانجام، درماني براي تمام بيماريهاي شما را پيدا ميكنيم!». راهبرد اصلي درمان در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) بر عكس اين است: بايد از همين امروز مواظب باشيد، سبك زندگي، تغذيه، رفتار و تفكر خود را اصلاح كنيد تا بهبود يابيد. هيچ داروي معجزهگري وجود نخواهد داشت.
8- درمان علتي: در پزشكي رايج «درمان علامتي بر درمان علتي ارجحيت دارد»، در حاليكه راهكار اساسي درمان در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) «ارجحيت درمان علتي بر درمان علامتي است» و بر مسئوليت فرد بيمار در قبال درمان خود تأكيد ميشود.
9- كليت فرد بيمار: در پزشكي رايج رفع اختلال عضو يا دستگاه خاصي از بدن بيمار رضايت بيمار و پزشك را تأمين ميكند اما در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، بر كليت فرد توجه ميشود و رفع اختلال عضو يا دستگاه خاصي از بدن بيمار، تنها بخشي از فرايند درمان را تشكيل ميدهد.
10- معاينات دورهاي: قريب به اتفاق مردم از طريق پزشكي رايج، اين ذهنيت را پيدا كردهاند كه ميتوانند با انجام آزمايشهاي بازبيني (به اصطلاح چكآپ) و اطلاع از طبيعي بودن آن توسط پزشكان رسمي از سلامتي خود اطمينان حاصل نمايند. با القاي اين اطمينان كاذب به فرد، از انگيزه و توجه وي براي اصلاح سبك زندگي و اجتناب از عوامل خطرساز كاسته ميشود. در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، غير طبيعي بودن آزمايشهاي بازبيني تنها نشاندهنده بخشي از مشكلات زمينهاي در بدن است، چرا كه بسياري از تهديدها و عارضههاي پنهان در بدن در هيچيك از آزمايشهاي بازبيني خود را نشان نميدهند. و بنابراين طبيعي بودن آنها دليلي بر سالم بودن فرد نيست! فرايند تشکيل پروندهي سلامت با درج جزئيات دقيق بررسيهاي باليني و فراباليني در معاينات دورهاي از الزامات اين طرح است تا ميزان تندرستي يا بيماري فرد تعيين شود.
11- بيمار محوري به جاي پزشك محوري: در پزشكي رايج بهترين درمانگر پزشك است و بهدليل استيلاي عقايد و باورهاي پزشك در روند درمان، پزشكسالاري حاكم است؛ بر عكس در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) احساسات، عقايد و باورهاي بيمار محور اصلي درمان است و بهترين درمانگر بيماري خود فرد بيمار است، همچنين ارتباط پزشك با بيمار، مقطعي، يك سويه و محدود به عضو يا شرايط خاص و مبتني بر صرف رضايت بيمار نيست بلكه مسئولانه، دوسويه، همهجانبه و روشمند خواهد بود. در سيستم جديد، رضايت فرد مراجعهكننده (عامل رضايت مشتري) از نوع خدمات ارائه شده تنها يكي از معيارهاي كيفيت خدمات ارائه شده است. بر اين اساس ارتباط موسسه با فرد يك ارتباط پويا، دائمي و در برگيرنده كل نيازهاي پزشكي كه فرد از آن آگاهي دارد يا حتي كاملا بيخبر است، خواهد بود.
12- فرصت پردازش اطلاعات: پزشك و كادر ارائه دهنده خدمات تندرستي و پزشكي در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، به دليل ساختار آن (به استثناي موارد فوريتهاي پزشكي) فرصت كافي دارند تا دادهها و اطلاعات كسب شده از فرد مراجعه كننده را بدور از وي، پس از تفسير و موشكافي دقيق و نيز با كمك كتب و منابع پزشكي، به دقت مورد بررسي و تحليل قرار دهند و پس از اطمينان از اخذ نتايج آن را در موعد بعد به بيمار منعكس نمايند، در حاليكه در پزشكي رايج، پزشك به دليل شكل ارائه خدمات خود مجبور است (حتي در موارد بيماريهاي غير اورژانس)، در حضور بيمار و با حفظ پرستيژ ظاهري خود مبني بر احاطه به دانش پزشكي، بلافاصله يا با وقت بسيار محدود و بدور از تحليل و بررسي دقيق و نيز بدون مراجعه به كتب و منابع پزشكي (بهگونهاي كه از سوي بيمار حمل بر بيسوادي وي نشود) به نتايج تشخيصي و درماني بعضا نادرست برسد تا بدينوسيله رضايت بيمار را جلب كند و نسخهاي را سريعاً براي او تجويز نمايد.
13- كاهش خطاهاي پزشكي: در پزشكي رايج كه در كشور ما متداول است، پزشك بهعنوان يك انسان جايزالخطا، بهعنوان تصميمگيرنده و مرجع اصلي اطلاعات گوناگوني كه از بيمار اخذ ميشود، بايد راهكارهاي تشخيصي و درماني را براي بيمار برنامه ريزي و اجرا نمايد و اين در حاليست كه تنها از طريق حافظه و قوه تفكر خود كه از شرايط و فشارهاي كاري گوناگون در محيط كار پزشك تاثير پذير است، مدد ميجويد. اين معضل امكان خطاپذيري پزشك را كه بعضا ميتواند صدمات جبرانناپذيري را به سلامت بيمار وارد كند و هزينههاي مازاد پزشكي را بر وي تحميل نمايد، افزايش ميدهد. اما در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، تمامي برنامهريزيها و طراحي فرآيند تشخيص، پيشگيري و درمان متكي به فرد خاصي نميباشد بلكه پزشكان موسسه با پشتوانه ساختاري سازمانيافته و هماهنگ شده و نيز ذخيره اطلاعات پرونده فرد در بايگاني مكتوب و رايانهاي و نه متكي به حافظه، و با كمك ديگر پرسنل سلامت، اقدام به برنامه ريزي و انجام اقدامات تشخيصي و درماني براي فرد ميكنند كه در اين صورت امكان خطا يا اشتباه به حداقل مقدار خود ميرسد.
14- اتوماسيون و تبليغ صحيح: پزشكان در پزشكي رايج براي جلب بيماران به مطب و نيز بهدليل فقدان مركزي براي راهنمايي بيماران نيازمند، تابلوي مطبها را با توسل به روشهاي نادرست تبليغات، به شكل ناجور و ناهماهنگي در سطح شهرها و معابر نصب نمودهاند، بهطوريكه مردم در صورت نياز به خدمات پزشكي و انتخاب پزشك مربوط به بيماري خود، دچار سردرگمي و اتلاف وقت ميشوند. در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) به دليل وجود اتوماسيون ساختار ارجاع درون سازماني و برون سازماني نيازي به تبليغات پر زرق و برق و بعضا سردرگم كننده پزشكان نخواهد بود.
15- مشاوره پزشكي: در پزشكي رايج خلا ناشي از عدم ارتباط و مشاوره پزشكان سطوح مختلف درمان شديداً احساس ميشود، بويژه هنگامي كه نياز به تضارب آرا و همانديشي در باره مسائل پيچيده پزشكي وجود داشته باشد. اين مسئله در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) بهدليل وجود ارتباط درون سازماني پزشكان با يكديگر در سطوح مختلف درمان، به گونهاي موثر چارهجويي شده است.
16- كاهش مصرفگرايي پزشكي: در پزشكي رايج، بهدليل وابستگي «معيشتي- اقتصادي» پزشكان و وجود پيشزمينههاي فرهنگي نامناسب در جامعه، به معضل «مصرفگرايي خدمات پزشكي» دامن زده ميشود. مصرفگرايي داروها، آزمايشهاي فراباليني متعدد و مصرفگرايي غيرمسئولانهي مردم از ويزيتهاي متعدد پزشكان از جمله اين مشكلات است. اين معضل در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)، به دليل شكل و ساختار روابط اقتصادي فرد با موسسه، به حداقل مقدار خود ميرسد و به دليل اينكه بيمار تنها در صورت ضرورت پزشكي به سطوح تخصصي و در صورت عدم نتيجه گيري به سطوح فوق تخصصي ارجاع داده ميشود، افراط و تعجيل در تخصصگرايي يا فوق تخصصگرايي كه ميتواند هزينههاي پزشكي غيرضروري را افزايش دهد، وجود ندارد.
17- سرعت نتيجهگيري: در پزشكي رايج بيمار براي مراجعه به سطوح تخصصي يا فوق تخصصي مجبور است خود اقدام به گرفتن نوبت كند كه بعضا با نوبتهاي چند ماهه مواجه ميشود. در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) اخذ نوبت توسط خود موسسه صورت ميگيرد كه حداكثر زمان آن دو هفته خواهد بود.
18- آگاهي بيمار: در پزشكي رايج بيمار بايد دستورات پزشك را كه عمدتا از طريق دارو يا جراحي صورت ميگيرد، بدون درك مكانيسم اثر و فلسفه تجويز آن اطاعت كند ولي در طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) اصل بر آموزش و ارتقاي آگاهي بيمار است و بنابراين نتيجه درماني در صورتي بدست ميآيد كه خود بيمار مشكل خود و راههاي رفع آن را درك كند تا بتواند مشاركت بهينه داشته باشد. در اين حالت كادر درمان اعم از پزشك و پرستار بهعنوان آموزش دهنده و بيمار بهعنوان يادگيرنده نقش ايفا ميكنند. بنابراين آموزش و ارتقاي فرهنگ سلامت نقشي اساسي در اين طرح دارد.
خلاصه خدمات ارائه شده در «طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)»
1- پوشش ويزيتها: كساني كه تحت پوشش « طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن)» قرار ميگيرند، در نوع پوششي کامل و کامل تخصصی بطور نامحدود و در نوع پوششي عادي بطور نسبی در سال، تحت پوشش ويزيتهاي پزشكان در داخل موسسه بصورت رايگان قرار ميگيرند. همچنين از كليه خدمات زير در طول يك سال عضويت خود نيز برخوردار ميشوند.
2- يك جلد كتاب «تندرستي، بيماري، پزشكي» جهت كسب اطلاعات عمومي در باره سلامتي و پزشكي: اين كتاب براي مردم و با زبان ساده نگاشته شده تا كساني كه تحت پوشش طرح سیب (سلامت یکپارچه بدن) قرار ميگيرند، بتوانند آن را بطور رايگان تهيه كرده و با مطالعه آن سطح آگاهي خود را در باره مسائل سلامت و بيماريها و نيز خدمات پزشكي بالا ببرند و از اين طريق به خود و خانواده خود كمك كنند. اين کتاب در نوع پوششي کامل و پوششی کامل تخصصی ارائه ميشود.
3- اطلاعات عمومي و ساده در باره مشكلات سلامتي و بيماريها: به هر فردي كه در اين طرح عضو ميشود در مورد بيماريهاي احتمالي يا قطعي وي، همراه با كاملترين و جديدترين روشها و برنامههاي پيشگيري و درماني مربوطه، بصورت شفاهي و/يا كتبي توضيحات لازم داده ميشود تا وي با شناخت بيشتر وضعيت خود در روند درمان خود نقش موثرتري داشته باشد.
4- ارزيابي عمومي تندرستي و/يا دستگاههاي خاص بدن مشترك: براي افراد عضو نوع پوششي کامل و کامل تخصصی در اين طرح پرسشنامههايي براي ارزيابي كلي وضع سلامت و سبك زندگي آنان ارائه ميشود تا با پاسخ به آن، نقش الگوهاي رفتاري و شناختي نامناسب آنان در ايجاد مشكلات سلامت و احيانا بيماريهايشان سنجيده شود و با اصلاح آن در ارتقاي سلامت خود بكوشند.
5- برنامه ارتقاي تندرستي، پيشگيري و/يا درماني: در مورد هر بيماري يا مشكل سلامت فردي كه در اين طرح عضو ميشود راهكارهاي پيشگيري و درماني ضروري و مطابق با آخرين پيشرفتهاي پزشكي در قالب يك برنامه به وي ارائه ميشود تا وي بر اساس آن در جريان روند درماني يا پيشگيري خود قرار بگيرد.
6- برنامه تنظيم وزن: اين برنامه به فرد داده ميشود تا با رعايت آن بتواند وزن بدن خود را به حد مناسب برساند. امروزه متاسفانه علل بسياري از بيماریهاي انسان ناشي از اضافه وزن یا کمبود وزن است، بنابراين در اين موسسه تلاش ميشود فرد به كمك تيم پزشكي موسسه وزن خود را تنظيم كند.
7- برنامه غذايي: علل بسياري از بيماريها در دنياي امروز ناشي از پرخوري يا بدخوري است. با ارائه اين برنامه به فرد بسياري از اشكالات غذايي فرد اصلاح ميشود و وي ميتواند ضمن لذت بردن از خوردن غذاي سالم از بيماريهاي ناشي از پرخوري يا بدخوري دور بماند.
8- برنامه ورزشي و فعاليت بدني: كم تحركي بلاي امروز بشر است و راه درمان بسياري از بيماريها از طريق ورزش و فعاليت بدني است. بنابراين در اين موسسه يك برنامه ورزشي هوازي و غير هوازي مخصوص براي هر فرد آماده ميشود تا بتواند از بسياري از مزاياي ورزش برخوردار شود و بدين طريق به مقابله با بيماري يا بيماريهاي خود بپردازد.
9- برنامه ارتقاي سلامت روان: استرس يك از عوامل مهم بروز بيماريها در انسان است. با ارائه اين برنامه به فرد كمك ميشود كه بتواند تا حدودي اثرات سوء استرس بر بدن را كاهش داده يا بياثر كند.
10- برنامه اصلاح ديگر موارد سبك زندگي: بسياري از بيماريها و مشكلات سلامت فرد ناشي از عدم رعايت سبك صحيح زندگي مانند عدم نشستن صحيح، تماس كم يا زياد با نور آفتاب، استعمال مواد مخدر و دخانيات وغيره است. بنايراين بخش مهمي از درمان و پيشگيري از بيماريهاي افرادي كه تحت پوشش اين طرح قرار ميگيرند، از طريق اصلاح سبك زندگي وي در اين موسسه صورت ميگيرد.
11- ارجاع به پزشكان متخصص و فوق تخصص با اخذ نوبت توسط موسسه: اين موسسه با دارا بودن تيمي از پزشكان متخصص و فوق تخصص در قالب قرارداد همكاري، ميتواند به كليه نيازهاي پزشكي بيمار در هر سطح و رشتهاي كه ضرورت داشته باشد، پاسخ دهد و وي را از سردرگميهاي خدمات پزشكي نجات دهد. با توجه به تشكيل پرونده پزشكي دقيق و علمي براي بيمار، ارجاع به پزشك متخصص و فوق تخصص موسسه با ارائه خلاصه پرونده بيمار صورت ميگيرد.
12- نسخه دارويي پيشگيري يا درماني: در اين طرح پس از تشخيص مشكلات سلامتي و بيماريهاي فرد، پزشك موسسه يا پزشك متخصص اقدام به تجويز داروهاي ضروري براي پيشگيري يا درمان وي مينمايد، ضمن آنكه اطلاعات لازم را در باره نحوه صحيح مصرف دارو و عوارض جانبي آن به وي ميدهد.
13- نسخه تجويز بررسيهاي فراباليني در آينده: تيم پزشكي اين موسسه با توجه به ارتباط مداوم با بيمار، نسخههاي آزمايشگاهي يا تصويربرداري و غيره را كه بيمار ميبايد در آينده انجام دهد، به وي ارائه ميدهد تا مجبور نشود براي تجويز آن بار ديگر به موسسه مراجعه نمايد.
14- نحوه استراحت و فعاليت: تيم پزشكي موسسه پس از بررسيهاي دقيق پزشكي نحوه استراحت و فعاليت بيمار را در طول دوره درمان يا نقاهت بصورت شفاهي و مكتوب به وي ارائه ميدهد.
15- برنامه پيگيريها در منزل و يا پس از ترخيص از بيمارستان و زمانبندي ويزيتهاي دورهاي: يكي از خدمات مهم اين موسسه برنامهريزي براي پيگيري بيمار و بيماريهاي وي است تا وي در همراهي با تيم پزشكي موسسه بتواند بطور مسئولانه و آگاهانه شرايط پزشكي و سلامت خود را پيگيري كند. ضمنا كساني كه در اين طرح شركت ميكنند در دورههاي مشخص در طول يك سال بنا به صلاحديد تيم پزشكي مورد ويزيت قرار ميگيرند.
16- برنامههاي بازبيني: هر فردي با توجه به شرايط ويژه و نيز سن و جنسيت خود ميبايد در طول دوران زندگي خود تحت بررسي بازبيني يا چك آپ پزشكي قرار بگبرد. لذا براي افرادي كه تحت پوشش اين طرح قرار ميگيرند برنامههاي بازبيني پزشكي نيز ارائه ميشود.
17- چارتهاي علائم و اندازههاي بدن براي بررسي روند مشكلات، علائم و/يا بيماري: براي اولين بار در كشور، تيم پزشك موسسه اقدام به تهيه چارتها و نمودارهايي كرده است كه بيمار بتواند با پر كردن آنها در منزل بر اساس علائم و نشانههاي خود، پيگيري روند درماني را بهتر انجام دهد. اين نمودارها با توجه به وضعيت و شرايط بيمار طراحي و ارائه ميشود.
18- خدمات ويزيت در منزل: هر بيماري كه تحت پوشش اين طرح قرار ميگيرد، ميتواند در مواقع ضروري كه به علت بيماري شديد قادر به مراجعه حضوري در موسسه نباشد، طي تماس با تيم پزشك موسسه توسط آنان در منزل ويزيت شود و از خدمات مورد نياز برخوردار شود. خدمات مزبور بر اساس تعرفههاي رسمي نظام پزشكي محاسبه و از بيمار اخذ مي شود.
19- كارت يا برگه اطلاعات و سوابق پزشكي: هر بيمار يا فردي كه تحت پوشش اين طرح قرار ميگيرد، در نهايت، كليه سوابق و اطلاعات پزشكي وي در قالب يك خلاصه پرونده دقيق پزشكي بصورت اينترنتي و يا مكتوب در اختيار وي قرار ميگيرد تا در صورت نياز پزشكي در هر نقطه از كشور بتواند با ارائه آن به مراكز درماني، آنان را در جريان مسائل پزشكي خود قرار دهد.